Kundeservice
Ofte stilte spørsmål fra våre kunder
-
Kan jeg tilpasse boligen etter mine ønsker?
Kjøper du bolig for tilvalgsprosessen er avsluttet er det gode muligheter for å tilpasse boligen, både i forhold til fargevalg og løsninger.
-
Hvordan vet jeg om fremdriften i prosjektet hvor jeg har kjøpt bolig går etter planen?
Sammen med megler og entreprenør er vi i Solon opptatt av å holde deg oppdatert i perioden fra kjøp og frem til du overtar boligen.
Vi sender jevnlig ut nyhetsbrev med oppdateringer fra byggeplassen, inviterer til kundekveld hvor vi presenterer tilvalgsløsninger og sender ut viktig informasjon i våre informasjonsbrev.
-
Hva er annerledes med å kjøpe ny bolig?
Det er mange forskjeller med å kjøpe ny bolig i forhold til å kjøpe en bolig på bruktmarkedet. Boligen du kjøper er ikke ferdigstilt, kanskje ikke engang byggestartet.
Det er derfor viktig å sette seg godt inn i prospekt og leveransebeskrivelse. Underveis i prosessen vil du få muligheten til å gjøre tilvalg, slik at du kan sette ditt eget preg på boligen.
Vi i Solon legger mye stolthet i å bygge boligen din – og i at kundeopplevelsen skal holde samme høye standard som boligene vi bygger. -
Hva skjer om jeg oppdager en feil i min nye bolig?
Etter bustadoppføringslova har du fem års reklamasjonsrett på feil og mangler ved ny bolig, men du må allikevel melde inn eventuelle feil så snart de oppdages.
I forkant av at du overtar boligen din vil du få god informasjon om hvordan du går frem for å melde inn en reklamasjon.
Reklamasjonen vil vurderes og eventuelt utbedres av vår entreprenør, og du kan også kontakte oss i Solon om du ønsker det.
-
Kan jeg bli kjent med naboene mine før vi alle flytter inn?
Ja! Vi i Solon forsøker å legge til rette for minst et treff mellom kjøpere i prosjektene våre, slik at alle som skal flytte inn samtidig får møtte hverandre.
Det kan være kundekveld hvor tilvalg presenteres eller visning på byggeplassen.
-
Hva skjer på overtakelse?
Før du overtar nøklene til boligen ønsker vi å være sikre på at alt er som det skal være. Derfor har vi en prosess med flere sjekkpunkter underveis, blant annet en ferdigbefaring noen uker før overtakelse.
På selve overtakelses-dagen møter du representant fra Solon og fra entreprenør, og sammen tar vi en gjennomgang av boligen. Eventuelle mangler noteres ned i overtakelsesprotokollen, som signeres av både deg og oss.
Det er lurt å tenke gjennom eventuelle spørsmål i forkant – og forsøke å ha fullt fokus på selve gjennomgangen.
-
Hva betyr FDV?
FDV står for Forvaltning, drift og vedlikehold og er en fellesbetegnelse på dokumentasjonen som følger med kjøp av ny bolig.
Her finner du informasjon og hvordan du vedlikeholder boligen, og informasjon om tekniske løsninger og andre produkter og tegninger.
Det er viktig at du setter deg godt inn i disse dokumentene. Manglende vedlikehold kan medføre at du mister reklamasjonsretten.
-
Gjør Solon noe for å tilrettelegge for gode nabolag?
Det er viktig for oss i Solon at vi tilfører noe til nabolaget der hvor vi bygger både ved å tilrettelegge for et godt bomiljø med benker, lekeplasser og naturlige samlingsplasser rundt husene.
I noen prosjekter samarbeider vi med et firma som heter Heime, som leverer en nabolagsapp og inviterer til ulike arrangementer i forbindelse med innflytting.
-
Hvor finner jeg informasjon om Solon sine prosjekter?
Oversikt over alle våre prosjekter i salg finner du her. På prosjektsiden finner du også prospekt, boligvelger hvor du kan se ledige boliger og kontaktinformasjon til ansvarlig megler. Vil du snakke med noen i Solon kan du nå oss på kundeservice@soloneiendom.no.